Activiteiten en domeinen in samenhang
KENM = kennismakingsactiviteit
Aan de hand van een interactieve ontdekplaat maken we de leerlingen nieuwsgierig naar het thema en activeren we de voorkennis.
VVL = vlot en vloeiend lezen
De leerlingen worden vaardige lezers met aandacht voor de technische aspecten, vlotheid, vloeiendheid en expressie. In elke week is er daarenboven een moment voor vrij lezen voorzien.
TAALV = taalvaardigheid: lezen, spreken, luisteren en schrijven
De lessen taalvaardigheid zijn betekenisvolle en geïntegreerde taallessen. De domeinen lezen, spreken, luisteren en schrijven komen er functioneel en in samenhang aan bod.
SPL = spelling
De spellingles bestaat uit drie blokken van 25 minuten. Vanuit een context en met klemtoon op samenwerkend leren gebruiken de leerlingen strategieën om woorden en zinnen juist te schrijven.
TD = taaldenken
De lessen taaldenken bieden de kans om met de leerlingen na te denken over hoe onze taal opgebouwd is. Ze verwonderen zich erover hoe klanken, woorden, zinnen en teksten de kern vormen van ons taalsysteem.
TS = taalspel
In de lessen taalspel gebruiken de leerlingen taal creatief en expressief. Die muzische activiteiten hebben ook aandacht voor interculturele aspecten in taalonderwijs.
BETEK = betekenissen
De les betekenissen herhaalt de woordenschat die doorheen het thema aan bod kwam. De belangrijkste woorden worden ingeoefend en eigen gemaakt. Er is daarbij expliciete aandacht voor de school- en instructietaal.
DIFBL = differentiatieblok
Het differentiatieblok biedt de nodige herhalingskansen voor leerlingen die bepaalde kennis en vaardigheden nog onvoldoende onder de knie hebben. Leerlingen die uitdaging kunnen gebruiken, krijgen taken zelfstandig werk of coöperatieve taaltaken. Het differentiatieblok staat standaard gepland vóór het evaluatieblok, je herhaalt dus vóór de toets. Dat doe je op basis van het portfolio waar aan de hand van de doelen die in het thema aan bod kwamen, heel duidelijk aangegeven staat wanneer die doelen later in het schooljaar nog aan bod komen en welke herhalingskansen je hebt.
EVBL = evaluatieblok
Op het einde van het thema evalueren we via toetsen de doelen van begrijpend lezen, spelling en taaldenken (incl. betekenissen) en luisteren (3 x per schooljaar) die binnen het thema aan bod kwamen. De domeinen vlot en vloeiend lezen, spreken en schrijven evalueren we permanent via handige evaluatietools. Kies je ervoor om te remediëren en verrijken ná de toets, op basis van de toetsresultaten, dan plaats je het differentiatieblok natuurlijk na het evaluatieblok.