Leerjaar 6 - TALENT
  • TALENT
  • Wat is TALENT?
    • Taalvaardigheid
    • Zorg en differentiatie
    • Link met andere leergebieden
    • Gedifferentieerd lezen
    • Samen
    • Materialen
  • Leerjaar
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
  • Bingel
  • Ontdekken
  • Extra
  • Sleutels
  • Contact
    • EDA
    • Referentiescholen
Webshop
  • TALENT
  • Wat is TALENT?
  • Leerjaar
  • Bingel
  • Ontdekken
  • Extra
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Leerjaar 2
  • Leerjaar 3
  • Leerjaar 4
  • Leerjaar 5
  • Leerjaar 6
  1. TALENT
  2. Leerjaar
  3. Leerjaar 6

Leerjaar 6

TALENT6 naar voorbeeldmateriaal_HD

Wil je het materiaal van TALENT voor leerjaar 6 bekijken?




Naar het voorbeeldmateriaal

  Talentbib leerjaar 6 covers 175x430

 

Benieuwd naar welke titels allemaal in de Talentbib zitten?






Neem een kijkje in de Talentbib 6

TALENT = een haalbare planning

Elk leerjaar van Talent bestaat uit 9 thema’s en 3 miniprojecten (facultatief).

  • Elk thema duurt 3 weken. Elke week gaat uit van 6,5 lestijden (of 325 minuten). Elk thema voorziet activiteiten, tijd voor herhaling en uitdaging en ruimte voor evaluatie. Daarenboven linken we in elk leerjaar minstens 3 van de 9 thema’s vrijblijvend aan Op verkenning, de nieuwe uitgave voor wereldoriëntatie van Uitgeverij VAN IN.
  • Elk miniproject duurt 1 week (ongeveer 600 minuten). Leerlingen werken er leergebiedoverschrijdend aan taal, wereldoriëntatie, muzische vorming, media en wiskunde. 

TALENT voorziet materiaal voor 30 schoolweken. Daardoor krijg je een ruime buffer om andere schoolactiviteiten in te plannen of om eventuele uitloop op te vangen.

Thema's leerjaar 6


 Thema TALENT  Themabundel Op verkenning 
 Moeten of mogen?  In Europa of In het juiste vakje (Op verkenning 5)
 Geheimen en roddels  
 In het heetst van de strijd  De Tweede wereldoorlog
 Film en televisie   
 Kink in de kabel  
 Vlinders  Populair
 Met een lach en een traan   
 Hoe maak je het?  
 Kiezen is verliezen  Tot ziens!

 

 

 

 

 

 

 

De gekleurde thema's hebben een link met Op verkenning. De themabundels van Op verkenning kunnen individueel aangekocht worden, zodat het taalthema en WO-thema gelijk lopen voor maximale leerkansen.


Miniprojecten leerjaar 6


 Miniproject TALENT Themabundel Op verkenning 
 Een blik op de wereld    Made in (Op verkenning 5)
 Van pool tot evenaar  In Europa of Van pool tot pool  
 Talent  Populair
  
In de miniprojecten wordt vakoverschrijdend gewerkt. Taal, wereldoriëntatie, muzische vorming, wiskunde ... komen samenhangend aan bod in een project van ongeveer 600 minuten.
 Er was eens 
 Zeg eens aa / gaatjes 
 Onder mijn bed (gevoelens)
 Speelgoed, speelfout (Sint)
 Proevertjes en proefjes
 Hoeden en deksels
 Allemaal beestjes (kriebelbeestjes)
 Andere manieren, op veel manieren, ...
 Samen in zee

 

 

 

 

 

 

De gekleurde thema's hebben een link met Op verkenning (WO-methode van uitgeverij VAN IN)

 Er was eens 
 Zeg eens aa / gaatjes 
 Onder mijn bed (gevoelens)
 Speelgoed, speelfout (Sint)
 Proevertjes en proefjes
 Hoeden en deksels
 Allemaal beestjes (kriebelbeestjes)
 Andere manieren, op veel manieren, ...
 Samen in zee

 

 

 

 

 

 

De gekleurde thema's hebben een link met Op verkenning (WO-methode van uitgeverij VAN IN)



TALENTWIJZER

TALENTWIJZER 

In de TALENTWIJZER, de startkatern van de handleiding, krijg je al een goed beeld van hoe je met TALENT aan de slag gaat. Start je met TALENT? Neem dan zeker de TALENTWIJZER op voorhand even door (ook voor je naar de startsessie einde augustus komt). 


Download de TALENTWIJZER van leerjaar 6

Handleiding - Thema 1

TALENT 6 - Thema 1

 Wil je graag Thema 1 van de Handleiding al eens bekijken? Of wil je je lessen alvast voorbereiden? Dan kan je de handleiding hier downloaden. 

Download de Handleiding - Thema 1 van leerjaar 6

Lestijden per thema

 week 1  week 2  week 3
 KENM VVL TAALV TAALV SPL TD VVL TAALV TAALV SPL TD TS VVL SPL BETEK DIFBL EVBL
 25 25 75 75 75 50 25 75 75 75 50 25 25 75 25 100 100

Activiteiten en domeinen in samenhang

KENM = kennismakingsactiviteit
Aan de hand van een interactieve ontdekplaat maken we de leerlingen nieuwsgierig naar het thema en activeren we de voorkennis.

VVL = vlot en vloeiend lezen
De leerlingen worden vaardige lezers met aandacht voor de technische aspecten, vlotheid, vloeiendheid en expressie. In elke week is er daarenboven een moment voor vrij lezen voorzien.

TAALV = taalvaardigheid: lezen, spreken, luisteren en schrijven
De lessen taalvaardigheid zijn betekenisvolle en geïntegreerde taallessen. De domeinen lezen, spreken, luisteren en schrijven komen er functioneel en in samenhang aan bod.

SPL = spelling
De spellingles bestaat uit drie blokken van 25 minuten. Vanuit een context en met klemtoon op samenwerkend leren gebruiken de leerlingen strategieën om woorden en zinnen juist te schrijven.

TD = taaldenken
De lessen taaldenken bieden de kans om met de leerlingen na te denken over hoe onze taal opgebouwd is. Ze verwonderen zich erover hoe klanken, woorden, zinnen en teksten de kern vormen van ons taalsysteem.

TS = taalspel
In de lessen taalspel gebruiken de leerlingen taal creatief en expressief. Die muzische activiteiten hebben ook aandacht voor interculturele aspecten in taalonderwijs.

BETEK = betekenissen
De les betekenissen herhaalt de woordenschat die doorheen het thema aan bod kwam. De belangrijkste woorden worden ingeoefend en eigen gemaakt. Er is daarbij expliciete aandacht voor de school- en instructietaal.

DIFBL = differentiatieblok
Het differentiatieblok biedt de nodige herhalingskansen voor leerlingen die bepaalde kennis en vaardigheden nog onvoldoende onder de knie hebben. Leerlingen die uitdaging kunnen gebruiken, krijgen taken zelfstandig werk of coöperatieve taaltaken. Het differentiatieblok staat standaard gepland vóór het evaluatieblok, je herhaalt dus vóór de toets. Dat doe je op basis van het portfolio waar aan de hand van de doelen die in het thema aan bod kwamen, heel duidelijk aangegeven staat wanneer die doelen later in het schooljaar nog aan bod komen en welke herhalingskansen je hebt.

EVBL = evaluatieblok
Op het einde van het thema evalueren we via toetsen de doelen van begrijpend lezen, spelling en taaldenken (incl. betekenissen) en luisteren (3 x per schooljaar) die binnen het thema aan bod kwamen. De domeinen vlot en vloeiend lezen, spreken en schrijven evalueren we permanent via handige evaluatietools. Kies je ervoor om te remediëren en verrijken ná de toets, op basis van de toetsresultaten, dan plaats je het differentiatieblok natuurlijk na het evaluatieblok. 

 


  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer