bovenbouw antwoorden - TALENT
  • TALENT
  • Wat is TALENT?
    • Taalvaardigheid
    • Zorg en differentiatie
    • Link met andere leergebieden
    • Gedifferentieerd lezen
    • Samen
    • Materialen
  • Leerjaar
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
  • Bingel
  • Ontdekken
  • Extra
  • Sleutels
  • Poëzieweek
    • OB antwoorden
    • Gedichtenposters OB
    • Didactische suggesties OB
    • BB antwoorden
    • Gedichtenposters BB
    • Didactische suggesties BB
  • Contact
    • EDA
    • Referentiescholen
    • Contact
Webshop
  • TALENT
  • Wat is TALENT?
  • Leerjaar
  • Bingel
  • Ontdekken
  • Extra
  • Sleutels
  • Poëzieweek
  • Contact
Van In
  • OB antwoorden
  • Gedichtenposters OB
  • Didactische suggesties OB
  • BB antwoorden
  • Gedichtenposters BB
  • Didactische suggesties BB
  1. TALENT
  2. Poëzieweek
  3. BB antwoorden

Antwoorden poëzieraadsels leerjaar 4-5-6

De suggesties voor de poëzieraadsels van leerjaar 4-5-6 kan je elke dag via onderstaande link indienen tijdens de poëzieweek. Je vindt hieronder elke dag ook het antwoord terug op het poëzieraadsel van de vorige dag.

Leerkrachten die elke dag van de poëzieweek deelnemen en dus voor de vijf gedichten een woordsuggestie insturen, krijgen via de school nog een leuk poëziegeschenkje voor de klas.

Je mag elke dag je woordsuggestie insturen via de link, dan kunnen we je inzending mee verwerken. 5 woorden insturen op het einde van de poëzieweek mag, zonder spieken uiteraard ;-), ook!

Stuur je woordsuggestie voor leerjaar 4-5-6 in

Gedicht dag 2

Een held heeft moed.
En hij vecht heel goed.
Maar op school mag dat niet.
Want de juf is geen draak,
en de meester geen trol
of bietenkwiet.
En toch ben ik een held.
Want ik versla sommen
en verslind boeken.
En niet eens met geweld.
Tot het belt.
Dan ga ik spelen.
Ja, ook dàt doet een held.

-Geert De Kockere-

Dag rijmende taalknutselaars

We hebben begrepen dat jullie ‘meesters’ niet al te hoog inschatten, waar we hartelijk om lachten. De vergelijkingen waren hilarisch: de meester een trol of actionbrol, een supersnorrebol, een bolletje wol, boksbol of iets dat lijkt op mol …

Bij het openen van de mailbox leek er zich ook een vaag geurtje te verspreiden. Iemand zette zelfs een raam open. Waarom? Kijk maar: de meester geen trol of MEGADROL, MONSTERDROL, karbonkeldrol, hondendrol, Chinese wc-rol of euh … bewoner in een hol … De geurige en (bruin)kleurige inzendingen bleven niet uit, oh neen! Wat we op zich wel begrepen omwille van het rijmwoord ‘trol’.

Net door het originele rijmschema in het gedicht was er geen rijm op –ol. De dichter koos wel hiervoor: de meester geen trol of ‘bietenkwiet’; waarmee hij rijmt op ‘niet’. Dat werd door enkele klassen ook aangevoeld en daarom zijn deze vondsten heel sterk: grote zeurpiet, geen sluwe bandiet, een rare kwiet, grotgriet en ... ‘je geniet’?

Verbazing ook, hier, want veel leerlingen gingen het echt in de schoolsfeer zoeken, wat de creaties heel sterk maakt. Daardoor krijgt het verhaal in het gedicht echt vorm. Het lijkt helemaal te kloppen: de meester geen puntenbandiet, rekenknobbel of sommenmonster. Goed gevonden!

Verbazen deden jullie met antwoorden als misschien stiekem wel, ik ben geen snol! en courgette/groente/trol. Jullie voelen jullie duidelijk al goed thuis in jullie dichtersrol.

Het weekend heeft nog nooit zo lang geduurd … Twee dagen zonder jullie poëzie. Lastig, hoor!

een greep uit de inzendingen

BB-dag2

Gedicht dag 1

Zoenen
Op een dag
wonen wij samen,
ik weet het zeker.
Maar eerst
gaan we samen shaken,
milkshaken.
Uit dezelfde beker.
Eerst jij, dan ik,
dan weer jij, dan weer ik.
En dan nog samen zoenen.
Dat moet ook.
Het is een soort examen,
een proef-werk.

-Geert De Kockere-

Dag zotte poëten, dag gekke gedichtenmakers

Je zou eens moeten weten hoe vrolijk het er hier vanmorgen aan toe ging. Dat kan ook niet anders! Gedichtendag! De aller-allermooiste dag van het jaar! En, natuurlijk … de start van de poëzieweek.

De romantiek hing in de lucht toen we dit gedicht hebben gekozen. Poëtisch gehalte 10, dachten we, toen we het gedicht de eerste keer proefden.

Toen we jullie inzendingen zagen, echter, moesten we die mening herzien. Want jullie vondsten waren nog veel en veel krachtiger. De romantiek steeg, hier bij VAN IN. En de rode blos op onze wangen …

Het woord dat we zochten was proef-werk; poëtisch sterk omdat je proeft (met die milkshake allereerst en dan toch ook wel met die zoen, een beetje). Maar evenzeer is het werken geblazen, zo’n afspraakje. En het is dan ook weer een proefwerk, een test voor allebei.

Velen van jullie hadden dit begrepen en maakten een woord dat daarop leek: een bePROEVing, een proef-examen, een proevertje, … Goed gevonden! Maar toch onze pet af voor deze inzendingen, want ze tillen het proeven toch een niveautje hoger: een proefstuk, een MONDeling examen, een milksamen, … Subliem!

Grappen en grollen, blij dat jullie ook die niet vergaten op deze gedichtendag. Voor sommigen was de milkshakedate een kusjes-shake, een liefdesmix, lipjesbeamen, speekseltest en zelfs een parachutesprong. Dank je voor de glimlach, alleszins, van oor tot oor!

Helemaal overdonderd werden we door deze vondsten. Ze zijn doordacht, passen helemaal in het gedicht en komen – gegarandeerd – van de hand van dichters en dichteressen in wording. Jullie shaken met jullie woord een heel nieuw verhaal aan het gedicht en dat is bewonderenswaardig!
Proficiat dus aan de bedenkers van examen voor samen, samenexamen, toegangsexamen, liefdestentamen en zoentoets.

Wat hebben we genoten! Met volle teugen!
Dank je wel en tot morgen? Tot snel?

een greep uit de inzendingen

BB-dag1







  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer