Zorg en differentiatie - TALENT
  • TALENT
  • Wat is TALENT?
    • Taalvaardigheid
    • Zorg en differentiatie
    • Link met andere leergebieden
    • Gedifferentieerd lezen
    • Samen
    • Materialen
  • Leerjaar
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
  • Bingel
  • Ontdekken
  • Extra
  • Sleutels
  • Contact
    • EDA
    • Referentiescholen
Webshop
  • TALENT
  • Wat is TALENT?
  • Leerjaar
  • Bingel
  • Ontdekken
  • Extra
  • Sleutels
  • Contact
Van In
  • Taalvaardigheid
  • Zorg en differentiatie
  • Link met andere leergebieden
  • Gedifferentieerd lezen
  • Samen
  • Materialen
  1. TALENT
  2. Wat is TALENT?
  3. Zorg en differentiatie

Zorg en differentiatie

Preventief en tijdens de les

Met TALENT werken we aan een viersporenbeleid en zetten we volop in op gedifferentieerd lesgeven. Dat realiseren we door:

  • bij elke les weer te geven hoe je met instructieonafhankelijke, instructiegevoelige en instructieafhankelijke leerlingen kan werken. Om de instructieafhankelijke leerlingen te ondersteunen biedt de handleiding uitgeschreven verlengde instructies en tips voor pre-instructie.
  • de leesteksten in TALENT die op 2 of 3 leestechnische niveaus geschreven werden. Daardoor kunnen leerlingen de teksten lezen op het eigen leesniveau en wordt begrijpend lezen voor elke leerling haalbaar.
  • oefeningen in het werkschrift met tempodifferentiatie en niveaudifferentiatie te voorzien die elke leerling tijd en uitdaging bieden. 
  • de instructiefilmpjes en oefeningen op bingel waarbij leerlingen thuis de leerstof (zoals ze in de klas aan bod kwam) herhalen en inoefenen of om aan flipped-classroom te doen.

Herhalen vóór de evaluatie (portfolio -> differentiatie -> toets)

In de derde week van elk thema herhaalt TALENT de leerstof die leerlingen onvoldoende beheersen en breidt de leerstof uit die wel voldoende beheerst is. Dat gebeurt in de volgende stappen:

  • Na elke activiteit vult de leerling een zelfevaluatie in.
  • Die zelfevaluaties in combinatie met jouw permanente evaluatie leiden naar een ingevuld portfolio (op papier of digitaal in een excelfile).
  • Op basis van het portfolio kan je voor elke leerling een differentiatieaanbod samenstellen: herhaling met verlengde instructie of taken zelfstandig werk en coöperatieve taaltaken.

Herhalen na de evaluatie (toets -> remediëren/verrijken)

Vanaf schooljaar 2021-2022 voorziet TALENT ook de mogelijkheid om automatisch een remediërings- en verrijkingstraject uit te zetten op basis van de toetsresultaten. Kies je ervoor om te remediëren en verrijken na de toets, dan kan dat ook in de derde week van elk thema. Bingel maakt, op basis van de toetsresultaten die je invult in de evaluatiemodule, een voorstel op maat voor je leerlingen. Zijn de resultaten onder de norm voor bepaalde toetsvragen, dan maakt Bingel een remediëringsvoorstel voor die doelen die nog niet behaald zijn. Die remediëring kan bestaan uit oefeningen op papier en/of digitale oefeningen. 



Curriculumdifferentiatie

TALENT biedt alternatieve materialen voor taaldenken en spelling voor leerlingen in de derde graad die een aangepast traject volgen met het oog op de B-stroom. Die materialen zijn afgestemd op de meest gangbare uitgaven voor Nederlands in de B-stroom.  

TALENT = brede evaluatie

TALENT voorziet in:

  • thematoetsen: na elk thema (folio en aanpasbaar in een online wordbestand) voor lezen fictie, lezen non-fictie, taaldenken (incl. betekenissen) en spelling. Voor luisteren is er 3x per jaar een aparte formatieve toets. 
  • permanente evaluatie: handige observatiedocumenten (incl. beoordelingscriteria) voor de andere domeinen (vlot en vloeiend lezen, spreken, luisteren en schrijven).
  • summatieve toetsen (2 x per schooljaar): lezen fictie, lezen non-fictie, taaldenken (incl. betekenissen), controledictees (lange termijngeheugen).
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer